Voor beginnende schaatser 9 handige tips!

Het kwik is al een paar keer onder het vriespunt gedaald, de rookworsten liggen in het schap en dé vraag is alweer gesteld. “Gaat de tocht, der tochten, er dit jaar komen?” Voor schaatsliefhebbers begint het alweer te kriebelen.
Nog 7 weken en dan gaan veel van deze liefhebbers met elkaar de uitdaging aan op de weg en op het ijs. Tijdens de Hot Item Winterduathlon van DTC komt conditie, (soms) een koude neus en warme chocomelk bij elkaar. Wil je het ook een keer proberen? Wil je ook lopen tussen de weilanden richting Egmond en daarna rondjes rijden op het ijs? Dat kan!
Ook voor de beginnende schaatsers is de winterduathlon een prima wedstrijd. Wil je niet helemaal onbeslagen ten ijs komen? Lees dan snel verder. Met onderstaande tips heb je gegarandeerd een gezellige middag. 

  1. Oké, oké. Helemaal blanco beginnen is misschien niet zo handig. Als je in een korte periode graag wilt leren schaatsen is een klein beetje basisconditie toch wel handig. 
  2. Wat doe je aan het voeten? Goed passende schaatsen. Dus niet te groot en zeker niet te klein. Op de 400 meterbaan en op natuurlijk op natuurijs zijn (lage) noren aan te bevelen. Daarnaast schaatsen steeds meer mensen op de zogeheten “kluunschaatsen”. Dit zijn schaatsen waarbij het ijzer losgemaakt kan worden (zodat je kunt klunen) Deze schaats is ook heel geschikt voor natuurijs. 
  3. Belangrijk! Zorg dat de ijzers scherp zijn met een goede ronding (laat dit evt. nakijken bij een schaatswinkel zoals Norg) en controleer ook even de veters.
  4. Ook al ziet het er koud uit, van schaatsen kun je het heel warm krijgen. Draag daarom sportieve kleding in laagjes. Op die manier kun je altijd een laagje uittrekken.
  5. Draag voor de veiligheid altijd handschoenen en een helm. Er zijn speciale schaatshelmen maar een fietshelm voldoet ook als deze maar vlak is aan de achterkant. 
  6. Waar moet je schaatsen? Op de 400 meterbaan rijden de snellere schaatsers aan de binnenkant van de baan en de minder snelle in het midden of aan de buitenkant. Begin dus lekker in de buitenste ring. 
  7. Hoe sta je op je schaatsen? Je houdt je knieën licht gebogen, dit voorkomt dat je achterover valt en zorgt voor betere balans. Denk daarnaast om een bolle rug en houd je armen los. Via een goede zijwaartse afzet kan je snelheid maken en wie weet op den duur, na wat oefeningen kun je ontspannen met 2 armen op je rug kunt schaatsen.
  8. Droog schaatsen na gebruik goed af. Met een schone droge doek kun je de schaatsen afdrogen. Zorg er ook voor dat je schaatsen niet in de hoezen bewaart als ze nog vochtig zijn, anders gaan ze roesten.
  9. En dan? Vooral heel veel plezier hebben en jezelf tussendoor vooral trakteren op een lekker bakje koffie of chocomelk! Want die heb je wel verdiend! 

Ook leren schaatsen? Wil je ook graag beginnen met schaatsen of ontdekken of het iets voor je is? Kom dan een keertje kijken bij de DTC schaatstrainingen. We schaatsen elke vrijdagmiddag vanaf 17:15 op IJsbaan de Meent. Hier leer je alles over houding, pootje-over en kun je gelijk aan je conditie werken. De eerste twee weken mag je het gratis proberen. Meer informatie via onze website www.dtc-triatlon.nl